گیربکس سیاره ای چیست ؟

یکی از پر استفاده ترین و پرکابردترین ابزارآلات صنعتی ، گیربکس سیاره ای  میباشد؛ آن را با اسم های های دنده خورشیدی ، گیربکس خورشیدی نیز میشناسند.

در اصل اسم این گیربکس از طرز چیدمان و عملکرد دنده های درون دستگاه الهام گرفته شده است ؛ چند چرخدنده ی ساده در مرکزیت این دستگاه وجود دارند که در اطراف آنها چرخ دنده های دیگری( با دندانه های داخلی و خارجی) تعبیه شده اند که این چرخدنده ها در یک مدار به طور منظم به دور چرخدنده های ساده میچرخند.

این دستگاه یکی از قوی ترین دستگاه میباشد که توانایی انتقال و تولید گشتاور زیاد در حجم کمی را دارد. شما میتوانید در زمینه هایی که به نیرو و کشتاور بالایی دارید از آن استفاده کنید، اگر در زمان خرید و یا انتخاب دچار شک شدید و به یک مشاوره نیاز داشتید میتوانید با استفاده از راه های ارتباطی با همکاران ما تماس بگیرید.

با اینکه گیربکس های سیاره ای مدل و سری های مختلفی دارد ولی در همه ی آنها یکسری اجزای مشترک وجود دارد:

  • محفظه : یک عضو ثابت است و که دارای دندانه های داخلی یکپارچه میباشد . این قطعه نقش چرخدنده حلقه ای را در دستگاه دارد. 
  • پینیون خورشیدی : یک عضو محرک است ، که در مرکز چرخدنده حلقه ای نصب میشود و در محور خروجی قرار دارد. 
  • اتصال مکانیکی به شفت موتور : برای این امر پینیون خورشیدی به یک سیستم بست و مهار وصل میشود.
  • حامل سیاره ای : نشان دهنده شفت خروجی گیربکس ، غلتکی بین پینیون و چرخدنده حلقه ای میباشد.

این دستگاه ساختار فیزیکی منحصر به فردی دارد و با اتکا بر آن میتوان با یک ساختار یکسان سرعت های مختلف و انتقال گشتاور در جهات مختلف را به دست آورید.

چرخدنده ی خورشیدی را در دستگاه هایی میتوان به کاربرد که نیاز به انتقال گشتاور دارد. 

همانطور که گفته شد توانایی این دستگاه در انتقال گشتاورهای حجم بالا بسیار است و به راحتی میتوان از آن در ماشین ها و سیستم های سنگین استفاده کرد . در صورتی که بعضی افراد نیاز به توانایی و سرعت بالاتری نیاز داشته باشند میتوانن تعداد چرخدنده های خورشیدی درون دستگاه را افزایش دهند. 

  1.  در این دستگاه تعداد دندانه ها ربطی به نسبت تبدیل دستگاه ندارد.
  2.  با افزایش تعداد چرخدنده ها درون دستگاه یا به عبارتی تعداد دندانه های درگیر قدرت نورد را کاهش میدهید.

تنها در صورتی توصیه میشود که از یک چرخدنده خورشیدی استفاده کرد که باید بخشی از کل گشتاور درون دستگاه توسط نورد انتقال یابد.  این نوع از چرخدنده ها زمینه ی دستیابی به تولید و انتقال مقدار گشتاور بالا در عین فشردگی به استفاده کننده میدهد. 

یکی از مهمترین ویژگی های این دستگاه نسبت تبدیل میباشد. در صورتی که چرخدنده ی حلقه ای دستگاه ثابت باشد امکان انتقال نیرو با سرعت های مختلف با تعداد چرخدنده های مختلف نیز امکان پذیر میشود. در صورت نیاز به بیشتر کردن نسبت تبدیل باید اندازه ی چرخدنده های خورشیدی کوچکتر باشد. با اینکه محدوده نسبت تبدیل با درست برای یک استیج سیاره ای ساده بین 3 :1 تا 10: 1 میباشد ولی در صورت استفاده از چرخدنده های سیاره ای میتوان این نسبت ها را بسیار کم و حتی زیادتر کرد “

همچنین مطالعه نمایید : تولید کنندگان گیربکس خورشیدی

به دلیل بالا بودن توانای چرخدنده خورشیدی امکان استفاده از آن در زمینه های مختلفی نیز وجود دارد.

  • حمل و نقل در باربری
  • مناسب برای صنایع ساخت و ساز 
  • مناسب برای کار ساخت ساختمانی 
  • صنایع معدن 
  • صنایع مکانیک 
  • صنایع غذایی
  • صنایع شیمیلی و پلاستیک 
  • مناسب برای خط های دسته بندی 

در این مجموعه خرید هم میتواند به صورت حضوری ، تلفنی و آنلاین انجام شود ، به همین دلیل است که مشتریان ما بدون توجه به هیچ محدودیتی میتوانن خرید خود را انجام دهند . 

در زمان خرید گیربکس بهتر است که به نکات زیر دقت نمایید تا بتوانید بهترین نوع را برای فعالیت خودتتان انتخاب و تهیه نمایید . 

  • محل نصب 

این نکته بر روی نحوه ی نصب دستگاه ، اندازه ی آن و به مراتب حداقل و حداکثر توانایی که آن سایز دستگاه میتواند ارائه دهد . 

با توجه به این نکته باید تصمیم گرفت امکان لغزش و تکون دست میباشد و یا نیاز به نصب پایه و پیچ شدن دستگاه به زمین میباشد یا خیر ؟

  • نوع فعالیت و موادهایی که در فعالیت استفاده می نمایید 

با انکه گیربکس فقط نقش تولید انرژی و حرکت را دارد ولی به هرحال اگر در کارگاه بخاری از یک سیال وجود داشته باشد و یا درون و یا در نزدیکی دستگاهی که گیربکس نصب میشود از پمپ استفاده شده باشد باید به آن سیال و ویژگی های شیمیایی آن نیز توجه داشت . 

در مثال اگر امکان دارد در حین فعالیت بخار مواد های خطرناک و یا خورنده پخش شود این یکی از شرایطی ست که باعث میشود شما نتوانید هرگونه دستگاهی را انتخاب نمایید 

  • شرایط آب و هوایی محیط نصب

در صورتی که در آن محیط رطوبت زیاد و یا گرد و خاک زیادی وجود دارد افراد یا مجبور میشوند پوسته ی مقاومی را تهیه نمایند و یا باید از دستگاه های مقاوم تری استفاده نمایند . 

  • قیمت و هزینه ای که میتوانید صرف این کار کنید 

در بسیاری از کارهای کوچک و نوپا که باید با سرمایه های اولیه این دستگاه را تهیه نمایند ، به طور حتم به این گروه از افراد توصیه میکنیم به سمت برندهای داخلی بروند ، زیرا در طی این سالها به دلیل شرایط سخت اقتصادی این تولید کننده ها توانسته اند مشتریان بیشتری را کسب کرده و به همین دلیل کیفیت محصولاتشان بالاتر رفته است . 

  • توانایی و خروجی مورد نظر خودتان از دستگاه 

همانطور که گفته شد در زمان خرید و حتی نصب امکان دارد که شما به مشاوره با یک فرد خبره در این زمینه نیاز داشته باشید ، در همین راستا فروشگاه درویش برای راحتی مشتریان خود راه های ارتباطی بسیاری از طریق چت ، تماس ، پشتیبانی سایت و …. قرار داده است که مشتریان به راحتی بتوانند سوال خود را مطرح کنند. یکی از نکات بسیار مهم این مجموه این است که همکاران ما در اسرع وقت حتی در روزهای تعطیل نیز پاسخگوی پاسخگوی سولات شما عزیزان میباشند. 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *